Posted by : Unknown Monday, November 25, 2013

Ibu Bertemu Semula Anak Selepas 30 Tahun
SAN DIEGO : Seorang lelaki yang telah dilarikan bapanya sejak lebih tiga dekad lalu dan dibesarkan di Mexico, akhirnya bertemu semula dengan ibunya selepas dia ditangkap ketika cuba menyeberangi sempadan secara haram.
Meskipun David Barrick, 37, hanya boleh berbahasa Sepanyol, namun ia bukan halangan untuknya berkomunikasi dengan ibunya, Kathy Amaya yang hanya boleh bercakap bahasa Inggeris.
“Ibu sayangkan kau dan amat merindui mu. Ibu tidak akan biarkan kau pergi lagi,’’ itu kata-kata yang diluahkan Amaya selepas bertemu dengan anaknya di lapangan terbang San Diego.
Mereka berdua akan menghabiskan masa selama beberapa hari di San Diego sebelum balik ke Wisconsin di mana Amaya menetap ketika ini.
Amaya mempunyai empat anak yang lain, semuanya adalah adik tiri Barrick dan mereka semua tidak sabar lagi untuk bertemu dengan abang mereka itu.
Menurut Amaya, dia telah mencari anaknya itu selepas bekas suaminya membawa Barrick keluar dari rumahnya di Chicago. Biarpun dia mengetahui mereka berada di Mexico namun Amaya tidak mengetahui di mana kedua-duanya menetap.
Memandangkan dia tidak mempunyai wang, maka Amaya tidak mampu untuk mengupah seorang penyiasat persendirian.
Barrick dibesarkan oleh datuk dan neneknya serta tidak pernah mengetahui bahawa ibunya mencarinya selama ini.
“Bapa saya memberitahu bahawa ibu saya telah meninggalkan kami. Saya tidak mengetahui siapa ibu saya,’’ kata Barrick.
Dia ditangkap ketika menyeberangi sempadan secara haram pada 30 Oktober lalu di pantai San Diego.
Ketika ditangkap Barrick berkata dia dilahirkan di Amerika Syarikat, justeru dia berhak berada di situ. Pada mulanya pasukan penyiasat tidak mempercayai perkara itu.
Sehinggalah seorang seorang kakitangan di sempadan memaklumkan kepada Amaya mengenai anaknya itu.
Barrick dilahirkan di pada 1977, dan selepas bapanya menjadi seorang yang panas baran, ibu dan bapanya telah bercerai, ketika dia berusia setahun.
“Selepas beberapa ketika, bapa saya dibenarkan melawat saya dan pada suatu hari, dia terus membawa saya,’’ katanya.
Meskipun Amaya membuat laporan polis, namun selepas mengetahui bahawa Barrick berada bersama bapanya, pihak berkuasa tidak lagi bimbang.
Barrick dibawa ke Mexico bersama bapa dan ibu suadaranya dan kemudian meninggalnya bersama datuk dan neneknya.
Barrick juga hanya beberapa kali bertemu dengan bapanya dalam tempoh 30 tahun. Dia kini mahu memfokus untuk belajar bahasa inggeris dan akan mengembangkan bakat sebagai pemuzik. – MyNewsHub

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Popular Post

Followers

Ping!

Powered by Blogger.

Visitors

Visitor Counter

- Copyright © B|S Network -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -