Posted by : Unknown Thursday, November 7, 2013

Maya Karin


Siapa tidak kenal dengan wanita berdarah kacukan Melayu-Jerman, Maya Karin.

Dilahirkan pada 29 Oktober 1979 di Bayreuth, Jerman, aktres jelita ini bukan sahaja berbakat besar dalam bidang lakonan, bahkan pemilik nama sebenar Maya Karin Roelcke ini boleh menyanyi dan mengacara.

Tidak hanya berbekalkan bakat semata-mata, Maya juga adalah antara selebriti wanita yang memiliki rupa paras cantik.

Malah dalam usia 34 tahun, Maya masih langsing dan mempunyai kulit  mulus persis seperti gadis di awal usia 20-an.

Justeru, tidak hairanlah Maya menjadi buruan banyak syarikat yang menginginkannya sebagai duta produk lantaran kecantikan aslinya itu.

Zass akhirnya berjaya mencungkil rahsia penjagaan kulit dan tubuh yang diamalkan Maya.


Sebagai selebriti yang menjadi idola peminat, apa pengertian cantik dan sihat bagi anda?

MAYA : Sihat bagi saya bila kita amal pemakanan sihat dan selalu bersenam. Kesihatan juga bukan dari luaran,malah dalaman itu amat penting. Oleh itu, apabila badan kita sihat dari dalaman, secara tidak langsung ia kelihatan pada tubuh dan muka. Wajah kita akan nampak berseri-seri dan cantik.

Tapi jika dalaman kita tidak sihat atau kurang sihat, ia akan nampak pada wajah kita. Contoh macam kita demam, kita nampak lesu sahaja. Kesihatan dalaman juga termasuk keceriaan dan kegembiraan yang kita lalui.


Dalam usia 34 tahun, anda masih kelihatan cantik, apa rahsianya?

MAYA : Saya akui amat menjaga kulit terutama muka dan kelangsingan badan. Untuk muka, saya sentiasa amalkan pakai pelembap, selepas mencuci muka dan sebelum tidur.


Rata-rata selebriti tidak kira tua atau muda kini gemar memilih suntikan bagi kecantikan kulit, adakah anda juga mengamalkan atau pernah terfikir untuk mengambil suntikan?

MAYA : Tentu sekali tidak. Walaupun doktor sendiri beri cadangan kata suntikan vitamin C bagus untuk kulit, saya tidak percaya. Jadi amat penting untuk kita bersyukur dengan apa yang kita ada.


Bagaimana pula dengan pengambilan suplemen untuk kulit?

MAYA : Juga tidak. Saya tidak ambil suplemen mahupun ubat untuk kulit atau langsing. Tapi saya gemar minum air buah dikisar sendiri, tanpa gula. Hanya itu saya amalkan.


Sekiranya tidak terlibat dengan sebarang majlis rasmi, adakah anda gemar bersolek apabila keluar rumah?

MAYA :Tidak. Jika tidak terlibat majlis melibatkan ramai orang atau media, saya tidak akan bersolek sebab kerja saya memerlukan saya untuk bersolek. Jadi bila ada peluang, saya suka muka dibiarkan asli sahaja.


Macam mana pula dengan penjagaan tubuh?

MAYA : Saya selalu bersenam dan banyak minum air suam, makan banyak sayur terutamanya ulam-ulaman.


Boleh kongsikan rutin pemakanan anda?

MAYA : Saya makan seperti biasa, tetapi ada hadnya. Jangan sesekali makan berlebihan dan saya juga tidak bersetuju dengan pemakanan tiga kali sehari (dengan menu sihat). Malah jika kita berpuasa pun, kita boleh makan kurang dari tiga kali sehari dan badan kita masih sihat. Sebab itu pentingnya minum banyak air suam kerana ia membantu badan kita merasa segar dan kenyang.


Selain menjaga pemakanan dan kulit, adakah anda gemar memanjakan diri di spa, salun dan sebagainya?

MAYA : Tentu sekali, tetapi tidaklah kerap. Macam saya sebulan sekali saya akan mengunjungi salun, atau spa. Paling penting saya akan berurut sebulan sekali kerana bila badan kita penat bekerja, kita perlu memanjakan diri kita sekali sekala.


Macam anda katakan tadi, jika kita gembira dan tidak tertekan ia secara tidak langsung akan dapat dilihat pada wajah. Sebagai selebriti terkenal, bagaimana cara anda menangani tekanan?
MAYA : Saya suka bersendirian dan mendengar muzik. Tetapi tidaklah menari. Hanya dengar muzik (ketawa).


Profil

Nama Penuh: Maya Karin Roelcke
Panggilan: Maya Karin
Tarikh Lahir : 29 Oktober 1979
Umur: 34 tahun
Tempat Lahir : Bayreuth, Bavaria, Jerman
Profesion : Pelakon, penyanyi, model, pengacara
Filem: No Problem, Pontianak Harum Sundal Malam, Pontianak Harum Sundal Malam II, Mr Cinderella 2, Tujuh Perhentian, Waris Jari Hantu, Anak Halal, 1957: Hati Malaya, Duyung, Punggok Rindukan Bulan, Pisau Cukur, Taming Sari, Cun!.
Album: Erti Cinta, Bukan Qalamaya
Program TV: Wavelength, Ratu Sehari Astro, Beauty Secrets From The East, Channel [V] dan Nona
Pencapaian: Artis Baru Popular Anugerah Bintang Popular 2001 (ABP2001); Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Asia-Pasifik Ke-49 di Fukuoka, Jepun (2004); Pelakon Terbaik Festival Filem Fantasi & Seram Estepona, Malaga, Sepanyol (2005); Pelakon Filem Wanita Popular ABP2005; Aktres Filem Pilihan Anugerah Oskar Ke-6; Pelakon Wanita Terbaik FFM21

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Popular Post

Followers

Ping!

Powered by Blogger.

Visitors

Visitor Counter

- Copyright © B|S Network -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -