Posted by : Unknown Friday, November 15, 2013

5 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tarat di Serian, Sarawak dikesan secara sengaja telah menghina dan memperlekehkan buku teks subjek Sejarah Tingkatan 4 dalam satu foto di laman Facebook.

5 Pelajar Sekolah Tarat Tayang Isyarat, Perlekeh Buku Sejarah

Mereka dilihat merakamkan imej berkenaan dengan menunjukkan jari tengah mereka di atas sebuah buku teks bertajuk Sejarah Tingkatan 4 dengan niat menunjukkan perasaan benci mereka ke atas subjek itu.

Jari tengah merupakan simbolik kepada sesuatu yang lucah dan simbol tidak puas hati serta benci.

Pelajar berkenaan melalui akaun Facebooknya Lonelly Lai dan 4 lagi rakannya melakukan tindakan biadab itu sebagai menunjukkan keengganannya mempelajari subjek itu.

SMK TARAT

Di sekolah, subjek Sejarah biasanya dianggap sebagai subjek yang membosankan kerana banyak fakta yang perlu diingat tambahan pula mereka terpaksa belajar mengenai sejarah kemerdekaan negara dan juga pembangunan Malaysia.

Hasil pemeriksaan lanjut, Lonely Lai ini suka kepada cara hidup sosial dan beliau juga mempunyai seorang teman wanita.

Dalam salah satu foto dengan teman wanitanya yang konon-konon macam artis K Pop, Lonely dah pun bercium mulut biarpun percintaan baru masuk dua bulan.

5 Pelajar Sekolah Tarat Tayang Isyarat, Perlekeh Buku Sejarah | 5 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tarat di Serian, Sarawak dikesan secara sengaja telah menghina dan memperlekehkan buku teks subjek Sejarah Tingkatan 4 dalam satu foto di laman Facebook.

Pihak SMK Tarat perlu segera menyiasat insiden ini kerana tindakan mereka jelas satu provokasi melampau terhadap sistem pendidikan negara yang selama ini yang telah berjaya melahirkan banyak individu berpendidikan dan berguna untuk masyarakat.

Siapakah lagi 4 orang rakannya itu? Tak sukar untuk mencari kerana terdapat beberapa laman web telah mendedahkan identiti mereka semua

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Popular Post

Followers

Ping!

Powered by Blogger.

Visitors

Visitor Counter

- Copyright © B|S Network -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -