Posted by : Unknown Monday, November 18, 2013

 Ngeri!! Seorang Wanita Tertelan Pisau Semasa Ketawa
Ini memang kes ngeri, nasib baik lah tiada pape yang terjadi. Jom kita baca lagi. Seorang wanita berusia 30 tahun dilaporkan tak sengaja menelan pisau saat ia sedang tertawa. Kejadian itu bermula saat wanita yang punya riwayat bulimia itu sedang menunjukkan pada temannya bahawa ia tak lagi punya refleks memuntahkan .
Kemudian ia memasukkan pisau ke mulutnya dan tertawa, pada saat itulah pisaunya terlepas dan ia menelannya. Beruntung doktor berjaya mengambil pisau tersebut dan tak ada kerosakan fizikal yang dialaminya. Sebelumnya ia juga pernah menelan pisau. Ia kemudian dirujuk untuk berunding ke psikiater .
Menurut doktor pakar pencernaan, kes orang yang menelan benda- benda sebenarnya cukup sering kali terjadi. Misalnya saja saja bateri , pisau cukur, objek metal , pensil , berus gigi, sudu, dan syiling.
Kemampuan pencernaan manusia memang luar biasa. Perut kita mempunyai daya tahan lebih dari yang kita bayangkan . Pernah diberitakan seorang lelaki yang makan sepotong demi sepotong bahagian kenderaan Cessna empat tempat duduk.
Anda mungkin juga pernah melihat orang -orang yang suka mengikuti pertandingan banyak- banyakan makan dalam masa yang cepat. Kemampuan mereka dalam menampung hidangan makan sangat besar dalam masa yang singkat sangat mengagumkan.
Akan tetapi mereka berisiko besar mengalami gangguan perut, bahkan tak sedikit yang harus menjalani pembedahan usus. Mereka juga biasanya menderita obesiti dan berkurangnya kemampuan perut untuk mengosongkan isinya. Gejalanya adalah mual, hipoglikemi , dan rasa tidak selesa pada perut.
Di dalam perut, sebenarnya benda- benda “asing ” yang tidak sengaja , atau sengaja , kita telan hampir 90 peratus mampu melewati usus dan pindah ke bahagian lain.
Kendati pencernaan punya kemampuan melindungi diri dari benda- benda asing tersebut , ternyata sekitar 1500 kematian setiap tahun disebabkan kerana tertelannya benda asing.
Selain itu , tentu diperlukan biaya yang tidak sedikit untuk tindakan perubatan mengambil benda- benda asing itu dari perut. – Giler Kentang

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Popular Post

Followers

Ping!

Powered by Blogger.

Visitors

Visitor Counter

- Copyright © B|S Network -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -